ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Μυτιλήνη 05-07-2007
ΗΡΑΚΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΗΣ
ΤΗΛ. 22510 27273
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Στη συνεδρίαση της Νομαρχιακής Επιτροπής Τουρισμού – Πολιτισμού & Διοίκησης, που έγινε στις 2 Ιουλίου 2007 στο γραφείο του Προέδρου της επιτροπής καθορίστηκε το τίμημα της αγοράς οικοπέδου για την κατασκευή Διοικητηρίου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου. Το οικόπεδο, εκτάσεως 85.573,93 Μ2 που βρίσκεται στη θέση «Καρά Τεπέ» ή «Ταμπακαριά», θα αγοραστεί αντί του ποσού των 2.300.000 Ευρώ. Η απόφαση πάρθηκε με πλειοψηφία 3-2, μειοψήφησαν τα δυο μέλη που εκπροσωπούν τους συνδυασμούς της αντιπολίτευσης.
Θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η αρχική απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου για αγορά ενός οικοπέδου, επί του οποίου θα κατασκευαστεί κτίριο ή συγκρότημα κτιρίων που θα στεγάσει τις διασκορπισμένες υπηρεσίες μας, ήταν ομόφωνη. Όπως ομόφωνη ήταν και η απόφαση με την οποία συγκροτήθηκε 5μελή επιτροπή που θα έκανε την αξιολόγηση των προσφορών.
Στην διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος προτάθηκαν δεκαοκτώ (18) οικόπεδα από Ιδιώτες και Νομικά Πρόσωπα (Εθνική, Φιλανθρωπικά κλπ). Εξ αυτών απορρίφθηκαν όλα εκτός από ένα (1). Οι λόγοι της απόρριψης ήταν είτε ουσιαστικοί (έλλειψη βασικών όρων της διακήρυξης) είτε τυπικοί (π.χ. η έλλειψη κάποιου δικαιολογητικού).
Από εκεί και πέρα η θέση των νομαρχιακών συμβούλων της αντιπολίτευσης διαφοροποιήθηκε θεωρώντας ότι η απόρριψη όλων των προτάσεων, πλην μίας , δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον (η έλλειψη ανταγωνιστικών προσφορών δεν συντελεί στη διαμόρφωση της συμφερώτερης τιμής) και δεν συνάδει με την αρχή της διαφάνειας που πρέπει να διέπει τις πράξεις της δημόσιας διοίκησης.
Προτάθηκε λοιπόν ομόφωνα από ολόκληρη την αντιπολίτευση η επανάληψη των διαδικασιών, εκτιμώντας ότι δεν υπήρχε και πιεστικός λόγος επιτάχυνσης των διαδικασιών. Να θυμίσουμε ότι η απόφαση της αγοράς οικοπέδου πάρθηκε στην συνεδρίαση τις 21-7-2004. Και έκτοτε η νομαρχιακή αρχή με βήματα χελώνας έφθασε την διαδικασία στη φάση επιλογής οικοπέδου.
Όμως η πρόταση της αντιπολίτευσης απορρίφθηκε και η πλειοψηφούσα παράταξη χρησιμοποιώντας την αριθμητική υπεροχή αποφάσισε αφενός μεν να ζητήσει την εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή και αφετέρου να εξουσιοδοτήσει την Νομαρχιακή Επιτροπή Τουρισμού – Πολιτισμού & Διοίκησης να προβεί σε διαπραγμάτευση έχοντας ως τιμή εκκίνησης την εκτίμηση που θα προκύψει.
Πραγματικά ο εκτιμητής καταθέτει την έκθεση εκτίμησης (Αριθ. Φ.21.13/8/8005/13-6-07) σύμφωνα με την οποία η αξία του οικοπέδου εκτιμάται στο ποσό των 2.300.000 Ευρώ. Αναφέρει όμως ότι ορισμένα στοιχεία δεν έχουν ενσωματωθεί στην υπό διαμόρφωση τιμή. Τέτοιο στοιχείο είναι ο χαρακτηρισμός του οικοπέδου ως κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου. Η Αρχαιολογία βεβαιώνει ότι σε μια έκταση 1.000 μ2 του οικοπέδου προέβη σε ανασκαφή όπου έφερε στο φως τμήμα της βόρειας νεκρόπολης της Μυτιλήνης που χρονολογείται στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους. Το υπόλοιπο οικόπεδο δεν ανασκάφθηκε. Πιθανολογείται ότι η νεκρόπολης και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα ενδεχομένως να υπάρχουν στο υπόλοιπο οικόπεδο. Νομίζουμε ότι είναι λογικό η πιθανότητα δέσμευσης ενός οικοπέδου από την αρχαιολογία να αποτελεί στοιχείο που παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στην λήψη απόφασης αγοράς όσο και στην διαμόρφωσης της τιμής. Εξάλλου άλλο οικόπεδο αποκλείστηκε επειδή κοντά στα όρια του υπάρχει αρχαιολογικός χώρος.
Άλλα στοιχεία τα οποία δεν σταθμίστηκαν επαρκώς είναι η επίπτωση της περιβαντολογικής επιβάρυνσης που δημιουργεί η εγγύτητά του οικοπέδου σε οχλούσες δραστηριότητες όπως είναι η ΔΕΗ, ο βιολογικός καθαρισμός και ο χώρος απόθεσης των σκουπιδιών.
Αρνητικό επίσης είναι και το γεγονός ότι ενώ η Νομαρχιακή Επιτροπή εξουσιοδοτήθηκε να διαπραγματευθεί την αγορά του οικοπέδου έχοντας ως τιμή οροφής το προτεινόμενο ποσό, εκείνη αποδέχτηκε την εκτίμηση ως έχει. Αλλά το ίδιο αρνητικό είναι και η παράκαμψη του νομαρχιακού Συμβουλίου το οποίο μέχρι σήμερα έχει επιληφθεί όλων των διαδικασιών (σκοπιμότητα αγοράς, ορισμού επιτροπής αξιολόγησης, καθορισμός των βασικών όρων της Διακήρυξης). Έτσι στο σπουδαίο θέμα της διαδικασίας, όπου γίνεται αποδοχή του τιμήματος κρίθηκε ότι το Ν.Σ. δεν είναι απαραίτητο.
Για όλους τους παραπάνω αναφερομένους λόγους εξακολουθώ να υποστηρίζω την άποψη που υποστήριξαν εξάλλου και όλοι οι υπόλοιποι νομαρχιακοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης ότι δηλ. το σωστότερο είναι να επαναληφθεί ο διαγωνισμός.
Ο Νομαρχιακός Σύμβουλος
Ηρακλής Βερβέρης
ΗΡΑΚΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΗΣ
ΤΗΛ. 22510 27273
Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ
Στη συνεδρίαση της Νομαρχιακής Επιτροπής Τουρισμού – Πολιτισμού & Διοίκησης, που έγινε στις 2 Ιουλίου 2007 στο γραφείο του Προέδρου της επιτροπής καθορίστηκε το τίμημα της αγοράς οικοπέδου για την κατασκευή Διοικητηρίου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου. Το οικόπεδο, εκτάσεως 85.573,93 Μ2 που βρίσκεται στη θέση «Καρά Τεπέ» ή «Ταμπακαριά», θα αγοραστεί αντί του ποσού των 2.300.000 Ευρώ. Η απόφαση πάρθηκε με πλειοψηφία 3-2, μειοψήφησαν τα δυο μέλη που εκπροσωπούν τους συνδυασμούς της αντιπολίτευσης.
Θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η αρχική απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου για αγορά ενός οικοπέδου, επί του οποίου θα κατασκευαστεί κτίριο ή συγκρότημα κτιρίων που θα στεγάσει τις διασκορπισμένες υπηρεσίες μας, ήταν ομόφωνη. Όπως ομόφωνη ήταν και η απόφαση με την οποία συγκροτήθηκε 5μελή επιτροπή που θα έκανε την αξιολόγηση των προσφορών.
Στην διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος προτάθηκαν δεκαοκτώ (18) οικόπεδα από Ιδιώτες και Νομικά Πρόσωπα (Εθνική, Φιλανθρωπικά κλπ). Εξ αυτών απορρίφθηκαν όλα εκτός από ένα (1). Οι λόγοι της απόρριψης ήταν είτε ουσιαστικοί (έλλειψη βασικών όρων της διακήρυξης) είτε τυπικοί (π.χ. η έλλειψη κάποιου δικαιολογητικού).
Από εκεί και πέρα η θέση των νομαρχιακών συμβούλων της αντιπολίτευσης διαφοροποιήθηκε θεωρώντας ότι η απόρριψη όλων των προτάσεων, πλην μίας , δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον (η έλλειψη ανταγωνιστικών προσφορών δεν συντελεί στη διαμόρφωση της συμφερώτερης τιμής) και δεν συνάδει με την αρχή της διαφάνειας που πρέπει να διέπει τις πράξεις της δημόσιας διοίκησης.
Προτάθηκε λοιπόν ομόφωνα από ολόκληρη την αντιπολίτευση η επανάληψη των διαδικασιών, εκτιμώντας ότι δεν υπήρχε και πιεστικός λόγος επιτάχυνσης των διαδικασιών. Να θυμίσουμε ότι η απόφαση της αγοράς οικοπέδου πάρθηκε στην συνεδρίαση τις 21-7-2004. Και έκτοτε η νομαρχιακή αρχή με βήματα χελώνας έφθασε την διαδικασία στη φάση επιλογής οικοπέδου.
Όμως η πρόταση της αντιπολίτευσης απορρίφθηκε και η πλειοψηφούσα παράταξη χρησιμοποιώντας την αριθμητική υπεροχή αποφάσισε αφενός μεν να ζητήσει την εκτίμηση ορκωτού εκτιμητή και αφετέρου να εξουσιοδοτήσει την Νομαρχιακή Επιτροπή Τουρισμού – Πολιτισμού & Διοίκησης να προβεί σε διαπραγμάτευση έχοντας ως τιμή εκκίνησης την εκτίμηση που θα προκύψει.
Πραγματικά ο εκτιμητής καταθέτει την έκθεση εκτίμησης (Αριθ. Φ.21.13/8/8005/13-6-07) σύμφωνα με την οποία η αξία του οικοπέδου εκτιμάται στο ποσό των 2.300.000 Ευρώ. Αναφέρει όμως ότι ορισμένα στοιχεία δεν έχουν ενσωματωθεί στην υπό διαμόρφωση τιμή. Τέτοιο στοιχείο είναι ο χαρακτηρισμός του οικοπέδου ως κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου. Η Αρχαιολογία βεβαιώνει ότι σε μια έκταση 1.000 μ2 του οικοπέδου προέβη σε ανασκαφή όπου έφερε στο φως τμήμα της βόρειας νεκρόπολης της Μυτιλήνης που χρονολογείται στους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους. Το υπόλοιπο οικόπεδο δεν ανασκάφθηκε. Πιθανολογείται ότι η νεκρόπολης και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα ενδεχομένως να υπάρχουν στο υπόλοιπο οικόπεδο. Νομίζουμε ότι είναι λογικό η πιθανότητα δέσμευσης ενός οικοπέδου από την αρχαιολογία να αποτελεί στοιχείο που παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στην λήψη απόφασης αγοράς όσο και στην διαμόρφωσης της τιμής. Εξάλλου άλλο οικόπεδο αποκλείστηκε επειδή κοντά στα όρια του υπάρχει αρχαιολογικός χώρος.
Άλλα στοιχεία τα οποία δεν σταθμίστηκαν επαρκώς είναι η επίπτωση της περιβαντολογικής επιβάρυνσης που δημιουργεί η εγγύτητά του οικοπέδου σε οχλούσες δραστηριότητες όπως είναι η ΔΕΗ, ο βιολογικός καθαρισμός και ο χώρος απόθεσης των σκουπιδιών.
Αρνητικό επίσης είναι και το γεγονός ότι ενώ η Νομαρχιακή Επιτροπή εξουσιοδοτήθηκε να διαπραγματευθεί την αγορά του οικοπέδου έχοντας ως τιμή οροφής το προτεινόμενο ποσό, εκείνη αποδέχτηκε την εκτίμηση ως έχει. Αλλά το ίδιο αρνητικό είναι και η παράκαμψη του νομαρχιακού Συμβουλίου το οποίο μέχρι σήμερα έχει επιληφθεί όλων των διαδικασιών (σκοπιμότητα αγοράς, ορισμού επιτροπής αξιολόγησης, καθορισμός των βασικών όρων της Διακήρυξης). Έτσι στο σπουδαίο θέμα της διαδικασίας, όπου γίνεται αποδοχή του τιμήματος κρίθηκε ότι το Ν.Σ. δεν είναι απαραίτητο.
Για όλους τους παραπάνω αναφερομένους λόγους εξακολουθώ να υποστηρίζω την άποψη που υποστήριξαν εξάλλου και όλοι οι υπόλοιποι νομαρχιακοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης ότι δηλ. το σωστότερο είναι να επαναληφθεί ο διαγωνισμός.
Ο Νομαρχιακός Σύμβουλος
Ηρακλής Βερβέρης