14 Αυγούστου 2009

Δελτίο τύπου για την ημερίδα στη Χίο με θέμα το μεταφορικό Πρόβλημα

Μυτιλήνη 02-02-2009
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ
Περιφερειακή Επιτροπή Βορείου Αιγαίου




Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ


Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η ημερίδα , την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2009, στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο, που συνδιοργάνωσαν η Περιφερειακή Επιτροπή ΠΑΣΟΚ Βορείου Αιγαίου και η Νομαρχιακή Επιτροπή ΠΑΣΟΚ Χίου με θέμα : «Ακτοπλοΐα : Προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες -Προοπτικές – Προτάσεις.»
Κεντρικοί ομιλητές στην εκδήλωση ήταν :
• Η Ελπίδα Τσουρή , βουλευτής και πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ στον τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
• Ο Νίκος Σηφουνάκης, βουλευτής και πολιτικός εκπρόσωπος
του ΠΑΣΟΚ στον τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών.
• Η Μαρία Λεκάκου, καθηγήτρια του Πανεπιστήμιου Αιγαίου.
• Ο Γιώργος Γιαννόπουλος , δ/ντής του ΙΤΕΜ/ΕΚΕΤΑ.
• Ο Στράτος Παπαδημητρίου , καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν πολλοί πολίτες και εκπρόσωποι φορέων, οι οποίοι και κατέθεσαν τις προτάσεις τους. Την ημερίδα άνοιξαν, ο Γραμματέας της Π.Ε. Βορείου Αιγαίου Ηρακλής Βερβέρης, ο οποίος περιέγραψε με μελανά χρώματα την επικρατούσα κατάσταση στο χώρο της ναυτιλίας, καθώς και ο Γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Χίου του ΠΑΣΟΚ Ηλίας Κλεισσάς .
Την πολιτική εισήγηση έκανε ο Γραμματέας του τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Δημήτρης Καρύδης, ο οποίος είχε και την ευθύνη του συντονισμού της ημερίδας.
Τις επεξεργασμένες θέσεις του ΠΑΣΟΚ, για την ναυτιλία, ανέπτυξαν τόσο η βουλευτής Χίου Ελπίδα Τσουρή, με την ιδιότητά της ως πολιτικής εκπροσώπου του Τομέα του ΠΑΣΟΚ Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όσο και ο βουλευτής Ν. Λέσβου Νίκος Σηφουνάκης.
Το επιστημονικό μέρος της ημερίδας ανέπτυξαν η καθηγήτρια του Πανεπιστήμιου Αιγαίου Μαρία Λεκάκου, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς Στράτος Παπαδημητρίου και ο Γιώργος Γιαννόπουλος δ/ντής του ΙΤΕΜ/ΕΚΕΤΑ.
Ακρογωνιαίος λίθος πάνω στο οποίο βασίζεται η πρόταση του ΠΑΣΟΚ είναι η θεώρηση ότι η μετακίνηση των προσώπων στα νησιά αποτελεί δικαίωμα του νησιώτη και αντίστοιχα υποχρέωση της πολιτείας. Η μετακίνηση πρέπει να γίνεται με το ίδιο κόστος, που γίνεται η μετακίνηση του πολίτη στη στεριανή Ελλάδα. Να είναι της ίδιας ποιότητας και ίδιας συχνότητας. Η θεώρηση αυτή επιτρέπει το ΠΑΣΟΚ να προσεγγίσει την αρχή του μεταφορικού ισοδύναμου και διερευνήσει τις μορφές επιδότησης. Δηλ. του μηχανισμού μέσω του οποίου θα μετατραπεί το μεταφορικό ισοδύναμο από θεωρεία σε πράξη.

Αναλυτικά τα κυριότερα σημεία των προτάσεων έχουν ως ακολούθως :
1. Tο πρόβλημα των μεταφορών στα νησιά δεν είναι ζήτημα μόνο πλοίων. H πολιτική που, μέχρι σήμερα, είχε επίκεντρο μόνο το πλοίο, θα πρέπει να αντικατασταθεί από μια πολιτική ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου συστήματος μεταφορών με το συντονισμό διαφορετικών μέσων μεταφοράς (πλοίο – πλοίο, υδροπλάνο, πλοίο αεροπλάνο κ.λπ.). H δημιουργία ενιαίου κέντρου λήψης αποφάσεων, έτσι ώστε να οργανωθεί αποτελεσματικά ο προγραμματισμός, ο σχεδιασμός, ο συντονισμός, η εποπτεία και ο έλεγχος του συγκοινωνιακού έργου όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς, θαλασσίων και αεροπορικών, στον νησιωτικό χώρο, θα συντελέσει ουσιαστικά προς αυτή την κατεύθυνση.
2. Επαναπροσδιορισμό και επανασχεδιασμό του δικτύου Ακτοπλοϊκών Συνδέσεων, μετά από δημόσιο διάλογο και διαβούλευση, με ισχυρή συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αποτύπωση των προδιαγραφών της μεταφορικής υπηρεσίας που απαιτείται για την ανάπτυξη του τόπου τους. Και όταν λέμε προδιαγραφές εννοούμε σαφή προσδιορισμό –κάνοντας χρήση ποιοτικών και ποσοτικών κριτηρίων και δεικτών- του απαραίτητου επιπέδου μεταφορικών υπηρεσιών εξυπηρέτησης των νησιών, συγκεκριμένης ποιότητας και προσιτής τιμής.

3. Όπου η ελεύθερη αγορά αδυνατεί να καλύψει τις απαιτήσεις είτε σε συχνότητα, είτε σε μεταφορικών ικανότητα είτε στα επίπεδα τιμών, τότε το κράτος, βάσει του κανονισμού, μπορεί και πρέπει να παρέμβει, είτε επιβάλλοντας υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας στους παρόχους, είτε με την παροχή επιδότησης, η οποία μπορεί να πάρει πολλές μορφές.
4. Για να παρέμβει ουσιαστικά η Πολιτεία στις κερδοφόρες επιχειρηματικά γραμμές, θα πρέπει να λειτουργήσει η Ρυθμιστική Αρχή Θαλάσσιων Eνδομεταφορών, να παρακολουθεί τον ιδιωτικό τομέα, να εποπτεύει και να ρυθμίζει την αγορά και να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός (παρακολούθηση, συστηματικό έλεγχο και αξιολόγηση των μεταφορικών υπηρεσιών στα νησιά, δεν κάνει κανείς αυτή τη στιγμή).
5. H πολιτεία μπορεί να επιβάλλει ρυθμίσεις στους ναύλους των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, μέσα στα πλαίσια ενός ευρύτερου προγράμματος επιδότησης του εισιτηρίου, με ειδική μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών. O βαθμός παρέμβασης θα εξαρτηθεί από παράγοντες που σχετίζονται με τις τοπικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, χρησιμοποιώντας αντικειμενικούς δείκτες προσδιορισμού νησιωτικών χαρακτηριστικών, σχετικούς με την οικονομική ανάπτυξη, την προσβασιμότητα, τον πληθυσμό, ποιότητες υποδομών και υπηρεσιών κ.ά.).
6. Για το δίκτυο των άγονων γραμμών και την ενδονησιωτική επικοινωνία πρέπει να αναζητηθεί μόνιμη και ριζική λύση (το πρόβλημα είναι συνολικό, μόνιμο και δεν είναι μόνο θέμα ναύλων).

7. Ουσιαστική προστασία των Δικαιωμάτων Επιβατών της Ακτοπλοΐας και επαναφορά των εκπτώσεων, για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
8. Διαμόρφωση κατάλληλου επιχειρηματικού κλίματος, που θα ευνοήσει νέες επενδύσεις, για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του στόλου και που θα παρέχει ειδικά μέτρα και πολιτικές στήριξης σε μικρά εταιρικά σχήματα, που εδρεύουν στα νησιά και αποτελούν θύλακες απασχόλησης.
9. Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε την ανάγκη προώθησης των λιμενικών έργων σε όλη την περιφέρεια, για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών μας υποδομών και τη δημιουργία σύγχρονων επιβατικών σταθμών. Περισσότερα από τα μισά κονδύλια για λιμάνια του Γ’ KΠΣ χάθηκαν από την παρούσα Κυβέρνηση. H χώρα δεν αντέχει να χάσει μια ακόμη ευκαιρία.
Την αρχή του Μεταφορικού ισοδύναμου ανέπτυξε ο καθηγητής Στρατής Παπαδημητρίου. Μεταφορικό ισοδύναμο, είναι το ισοδύναμο δικαίωμα των πολιτών να απολαμβάνουν τις ίδιες ικανοποιητικές υπηρεσίες είτε μετακινούνται σε χερσαίους δρόμους, είτε σε θαλάσσιους. Αυτή η πρόταση συζητήθηκε εκτενώς κατά την ημερίδα και υποστηρίχτηκε από όλους τους συμμετέχοντες φορείς, ως η μόνη που μπορεί να δώσει λύση στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα αφενός, και αφετέρου να εξαλείψει το σοβαρό μειονέκτημα των νησιωτών, έναντι των κατοίκων της ηπειρωτικής χώρας, όσον αφορά στις μεταφορές. Πρότεινε ακόμη ότι πρέπει να οριστεί δημόσια υπηρεσία και στις κερδοφόρες γραμμές, όπως για παράδειγμα κάνει η Ισπανία, η οποία επιδοτεί και τους μόνιμους κατοίκους.
Για το θέμα του Μεταφορικού ισοδύναμου αναφέρθηκε και ο Πρόεδρος των νησιωτικών Δήμων και Κοινοτήτων, Δήμαρχος Τήλου Τάσος Αλιφέρης, Ανέπτυξε τις αρχές που διέπουν το μεταφορικό ισοδύναμο καθώς και την προσπάθεια που κάνει ο ίδιος προς την κατεύθυνση της Ε.Ε.
Ο βουλευτής και πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ στον τομέα Μεταφορών και Επικοινωνιών Νίκος Σηφουνάκης αναφέρθηκε στη μελέτη που ως υπουργός Αιγαίου κατάρτισε, με την βοήθεια ειδικών επιστημόνων, για να επιλύσει το ακτοπλοϊκό πρόβλημα των νησιών. Δυόμισι χρόνια κράτησε η εκπόνηση της μελέτης, που προέβλεπε την αγορά 12 πλοίων, ηλικίας μέχρι 10 ετών. Η πρώτη προκήρυξη για την αγορά του πρώτου σκάφους είχε προγραμματισθεί για το Μάιο του 2004. Αν τότε ο υπουργός Αιγαίου κ. Παυλίδης δεν σταματούσε τον διαγωνισμό, σήμερα το πιλοτικό πλοίο θα έκανε δρομολόγια.
Ο Γιώργος Γιαννόπουλος, δ/ντής του ΙΤΕΜ/ΕΚΕΤΑ, και ένας από τους επιστήμονες που εκπόνησαν τη μελέτη για λογαριασμό του Υπουργείου Αιγαίου, έκανε μια σύντομη παρουσίαση αυτής της μελέτης, που όπως είπε, με επαναπροσδιορισμό των στόχων και επικαιροποίηση των στοιχείων μπορεί να εφαρμοστεί, επισημαίνοντας πως το κόστος αγορά του στόλου, λόγω της κρίσης που πλήττει σήμερα την ναυτιλία έχει μειωθεί. Σημείωσε ακόμα πως εάν προχωρούσε τότε το πιλοτικό πρόγραμμα, σε ενάμιση χρόνο από τότε θα είχε μπει σε λειτουργία το ένα πλοίο, και θα είχαμε τώρα χρήσιμα συμπεράσματα.

Η καθηγήτρια του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, Μαρία Λεκάκου, αναφέρθηκε στους κρίσιμους δείκτες που είναι επιβεβλημένο να υιoθετηθούν, προκειμένου να υπάρχει παρακολούθησης όλου του συστήματος των μεταφορών.
Ο Νομάρχης Χίου Πολύδωρος Λαμπρινούδης, αναφέρθηκε στα αιτήματα της Χίου για ασφαλείς θαλάσσιες συγκοινωνίες με οικονομικές τιμές, για εκπτώσεις στους ναύλους ειδικών κατηγοριών πολιτών, για δημιουργία του νέου λιμένα για σύνδεση με Βόρειο Ελλάδα, κ.α.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου Αντώνης Ζαννίκος επισήμανε την ανάγκη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού που θα δώσει τη λύση, τόνισε ότι πρέπει όλοι να συναινέσουμε στο μεταφορικό ισοδύναμο.
Ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ανατολικού Αιγαίου, κ. Παναγιώτης Μπαρούτης υποστήριξε ότι ένα τόσο ζωτικής σημασίας ζήτημα δεν μπορεί να αφήνετε αποκλειστικά στις ανεξέλεγκτες δυνάμεις της αγοράς και ιδιαίτερα όταν αυτές δρουν σε σχεδόν μονοπωλιακό περιβάλλον όπως στην περίπτωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων .
Με δεδομένο ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρίες εργάζονται αποκλειστικά με γνώμονα το κέρδος η πολιτεία έχει υποχρέωση, για πολλούς λόγους, να παρέμβει αποφασιστικά στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης του προβλήματος . Και σαν πρώτο άμεσης αποτελεσματικότητας μέτρο θα ήταν η κατάργηση των υπέρ τρίτων επιβαρύνσεων από τις τιμές των εισιτηρίων.
Το πλέον όμως ουσιαστικό μέτρο θα ήταν η εφαρμογή της αρχής του ισοδύναμου μεταφορικού κόστους ,παράλληλα με τη σημαντική επιδότηση της τιμής των εισιτηρίων ,για τους κατοίκους των νησιωτικών περιοχών στη βάση ενός επιστημονικά προσδιορισμένου ναύλου κατά τύπο πλοίου. Στο σημείο αυτό η επίκληση της νησιωτικότητας και της υπηρεσίας Γενικού Ενδιαφέροντος είναι ουσιαστικής σημασίας.»


Για την Π.Ε. Βορείου Αιγαίου

Ο Γραμματέας Ηρακλής Βερβέρης

Χωρίς πρόνοια για τον ντόπιο πληθυσμό.

Στο τελευταία συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας αναδείχτηκαν  δυο (2) σοβαρά προβλήματα που  δημιουργούν σοβαρές α...