19 Νοεμβρίου 2013

Αντιπαράθεση για το δρόμο Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου.


 
 
Ερώτηση στο Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Νάσο Γιακαλή  υπέβαλε ο Περιφερειακός Σύμβουλος Θεόδωρος Βαλσαμίδης για τη μελέτη του δρόμου Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου. Για την ιστορία του θέματος πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι τις πρώτες ενέργειες για τη μελέτη αυτή ξεκίνησε  ο  Αντινομάρχης και υπεύθυνος έργων Ηρακλής Βερβέρης , επί Νομαρχιακής Αρχής του κ. Βουνάτσου (έτος 2000). Συγκεκριμένα , ο κ. Ηρ. Βερβέρης , έστειλε επιστολή στο Υπουργείο Αιγαίου ζητώντας πίστωση, προκειμένου να προβεί σε ανάθεση σύνταξης μελέτης για το δρόμο Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου. Το Υπουργείο Αιγαίου ανταποκρίθηκε στο αίτημα της Νομαρχίας και ενέκρινε πίστωση 15 εκατ. δραχμών.  Υπουργός Αιγαίου τότε ήταν ο κ. Νίκος Σηφουνάκης.
Τότε 
ακριβώς  ο δήμος Αγιάσου ζήτησε στη μελέτη  να προστεθεί και η παράκαμψη της Αγιάσου, θεωρώντας ότι χωρίς τη παράκαμψη ο δρόμος θα ήταν ημιτελής και δεν θα επέτρεπε τη χρήση του από λεωφορεία και άλλα βαριά  οχήματα. 
 

Η προσθήκη στη μελέτη  της παράκαμψης της Αγιάσου , που εκ των πραγμάτων είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο, αύξησε το κόστος της μελέτης. Έτσι, ψάχνοντας η Νομαρχία για συμπληρωματικές πιστώσεις, καθυστέρησε ο διαγωνισμός  ανάθεσης του έργου της μελέτης.   Τελικά η εγκατάσταση του μελετητικού γραφείου γίνεται στις αρχές του 2003.
Στο πλαίσιο της μελέτης προβλέπεται η βελτίωση της οδού σε συνολικό μήκος 17,1 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 12,1 χιλιόμετρα αφορούν τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού από τη διακλάδωση προς Πολιχνίτο έως την Αγιάσο και από την Αγιάσο (στο ύψος του Σανατορίου) έως το Μεγαλοχώρι και τα υπόλοιπα 5 χιλιόμετρα αποτελούν νέα χάραξη παράκαμψης του οικισμού της Αγιάσου.
Στην ερώτησή του ο κ. Θεόδωρος Βαλσαμίδης σημειώνει :
"κ. Περιφερειάρχη,
Από τον τοπικό τύπο ενημερωθήκαμε για την πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, με την οποία εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το έργο για την αποκατάσταση της βατότητας της οδού Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου, συνολικού Π/Υ 1.800.000 ευρώ. Η απόφαση αυτή είναι μια θετική εξέλιξη προκειμένου να μπορέσουν να δρομολογηθούν παρεμβάσεις για τη βελτίωση της βατότητας στο τμήμα της επαρχιακής οδού Μεγαλοχώρι – Αγιάσος (μήκους 6.8 χιλιομέτρων) που παραμένει μέχρι σήμερα χωματόδρομος.
 
 Για τη βελτίωση όμως της επαρχιακής οδού «Αγιάσος – Μεγαλοχώρι» η τ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου είχε αναθέσει σχετική μελέτη, η οποία δεν διεκόπη το 2009, αλλά ήταν σε εξέλιξη έως τα τέλη του 2010. Στο πλαίσιο της μελέτης προβλέπεται η βελτίωση της οδού σε συνολικό μήκος 17,1 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 12,1 χιλιόμετρα αφορούν τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού από τη διακλάδωση προς Πολιχνίτο έως την Αγιάσο και από την Αγιάσο (στο ύψος του Σανατορίου) έως το Μεγαλοχώρι και τα υπόλοιπα 5 χιλιόμετρα αποτελούν νέα χάραξη παράκαμψης του οικισμού της Αγιάσου.
 Παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην πορεία εκπόνησης της μελέτης, έως τα τέλη του 2010 είχε ολοκληρωθεί και εγκριθεί σειρά επιμέρους μελετών και πιο συγκεκριμένα:
 
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
·         Αναγνωριστική μελέτη Οδοποιίας παράκαμψης Αγιάσου
·         Προμελέτη οδοποιίας
ΓΕΩΛΟΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
·         Αναγνωριστική Γεωλογική μελέτη παράκαμψης Αγιάσου
·         Αναγνωριστική Γεωλογική μελέτη Βελτίωσης ΕΟ Μεγαλοχωρίου – Αγιάσου
·         Οριστική Γεωλογική μελέτη (μελέτη υπό έγκριση)
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
·         Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
·         Φάκελος Στοιχείων τμήματος από Μεγαλοχώρι έως αρχή Παράκαμψης Αγιάσου
·         Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (μελέτη υπό έγκριση)
ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
·         Τοπογραφικές αποτυπώσεις 
Στο στάδιο του ελέγχου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, η οποία συντάχθηκε και υπεβλήθη στη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών στις 15.07.2010, προέκυψε το θέμα της διάθεσης της περίσσειας των εκσκαφών. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος υπήρξε σχετική αλληλογραφία του μελετητή με τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών και τη Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Βορ. Αιγαίου και έτσι στις 29.07.2011 υπεβλήθη πρόταση από το μελετητή για τη διάθεση της περίσσειας των εκσκαφών και για την εφαρμογή εναλλακτικής διατομής στην οδό με στόχο την μείωση των ποσοτήτων των εκσκαφών.
Μέχρι σήμερα όμως, 2 χρόνια μετά, δεν υπάρχει καμία εξέλιξη για το θέμα αυτό, με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει η διαδικασία για την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου και η μελέτη να σταματήσει.

Δεδομένου ότι πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, το οποίο αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής Αγιάσου και Πλωμαρίου, παρακαλώ να μας ενημερώσετε για τις ενέργειες που σκοπεύει να κάνει η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου προκειμένου να ολοκληρωθεί η εν λόγω μελέτη το συντομότερο δυνατό και να είναι δυνατή η χρηματοδότηση και υλοποίηση του συνολικού έργου, στο πλαίσιο της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
 
Με τιμή
 Θεόδωρος Βαλσαμίδης
Περιφερειακός Σύμβουλος Βορ. Αιγαίου"
'Η εν λόγω μελέτη, εντάχθηκε στη ΣΑΕΜΠ 088/3 στα πλαίσια ωρίμανσης έργων για ένταξη στο ΓΠΣ περιόδου 2000-2006.

Η ανάθεση της μελέτης έγινε με διαδικασίες του Ν. 716/77, με προ εκτιμώμενη αμοιβή 600.000 ευρώ. Στην πορεία διαπιστώθηκε ότι για την ολοκλήρωση της μελέτης, απαιτείται συνολικό ποσόν 950.000 ευρώ, δηλαδή πρόσθετη δαπάνη 350.000 ευρώ πέραν του εγκεκριμένου ποσού. Ως γνωστόν το αρμόδιο Υπουργείο, κατά πάγια τακτική, δεν εγκρίνει αυξήσεις προϋπολογισμών μελετών που ανατέθηκαν με το Ν. 716/77.

Είναι σαφές ότι στην παρούσα οικονομική συγκυρία δεν είναι εφικτή η εξασφάλιση του πρόσθετου ποσού από τους πόρους της Περιφέρειας, οι οποίοι και μετά βίας καλύπτουν στοιχειώδεις ανάγκες λειτουργίας της.

Όμως το οικονομικό θέμα αλλά και οι περιβαλλοντικές εμπλοκές λόγω της διέλευσης της οδού από προστατευόμενη περιοχή, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να οδηγήσουν σε περαιτέρω ταλαιπωρία τους κινούμενους προς Μεγαλοχώρι μέσω της Αγιάσου. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε μία προσπάθεια εξασφάλισης βασικών κυκλοφοριακών αναγκών των κατοίκων της περιοχής, κινήθηκε προς την κατεύθυνση της συντήρησης και μικρής κατά περίπτωση βελτίωσης των γεωμετρικών στοιχείων του δρόμου. Η εν λόγω προσπάθεια, απέδωσε την έγκριση της χρηματοδότησης των βασικών εργασιών αποκατάστασης της βατότητας, προϋπολογισμού 1.800.000 ευρώ.

Η κατάσταση αυτή σαφώς και δεν αποκλείει την ολοκλήρωση της μελέτης σε χρόνο που θα επιλυθούν τα περιβαλλοντικά αλλά πρωτίστως και τα οικονομικά προβλήματα.

Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να καταδικάσουμε τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες σε διαρκή ταλαιπωρία. "
 
Από την απάντηση της   Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου προκύπτει ότι δεν εγκαταλείπεται η μελέτη δεδομένου ότι στο έργο που θα πραγματοποίηση δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε η παράκαμψη της Αγιάσου , ούτε η βελτίωση του υφιστάμενου ασφαλτοστρωμένου κομματιού του δρόμου. Οι εργασίες βελτίωσης του δρόμου θα γίνουν στο χωμάτινο κομμάτι του δρόμου. 
Για το θέμα αυτό ο Αντιπεριφερειάρχης Λέσβου και αρμόδιος για τα έργα δήλωσε "Θεωρώ μεγάλη επιτυχία την εξασφάλιση πίστωσης ύψους 1,8 εκατ. Ευρώ από το ΠΔΕ , σε μια εποχή που έχουν στερέψει όλες οι χρηματοδοτήσεις, προκειμένου να βελτιωθεί ο δρόμος Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου. Όσο αφορά την μελέτη που είναι σε εξέλιξη αυτή θα συνεχιστεί όταν θα βρεθούν οι απαραίτητες πιστώσεις και ξεπεραστούν τα μεγάλα περιβαντολλογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Εξάλλου στη μελέτη περιλαμβάνονται παρεμβάσεις που δεν πρόκειται να αντιμετωπιστούν από το παρόν έργο. Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε  ότι στο νέο ΕΣΠΑ οι πιστώσεις που θα διατεθούν για την   κατασκευή ή διαπλάτυνση δρόμων  είναι εξαιρετικά χαμηλό , που σημαίνει ότι η ένταξη τέτοιων έργων στη νέα προγραμματική συμφωνία θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες".    
 

 
 

Χωρίς πρόνοια για τον ντόπιο πληθυσμό.

Στο τελευταία συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας αναδείχτηκαν  δυο (2) σοβαρά προβλήματα που  δημιουργούν σοβαρές α...