16 Απριλίου 2011

Ο ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Και επίσημα παραμένει η αναλογία του 1 προς 5 (μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις στο Δημόσιο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στον οδικό χάρτη που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση «κάνουμε τον προγραμματισμό μας και κατανέμουμε προσλήψεις για την τήρηση του κανόνα 1:5 έναντι των αποχωρήσεων».

Επαναλαμβάνεται ότι από την εφαρμογή αυτού του κανόνα θα εξοικονομηθούν πόροι «που φτάνουν τη 1 μονάδα του ΑΕΠ στο λογαριασμό μισθοδοσίας για την περίοδο 2012-2015, χωρίς να χρειαστεί να υπάρξουν μειώσεις στις αμοιβές των εργαζόμενων».
Παράλληλα, τονίζεται ότι «η καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση των υπηρεσιών, την μείωση του αριθμού των συμβασιούχων και την εφαρμογή 8-ωρης απασχόλησης και στον δημόσιο τομέα μπορούν να οδηγήσουν σε πρόσθετες εξοικονομήσεις της τάξεως του 0,9% του ΑΕΠ», ενώ επιβεβαιώνεται ότι θα καθιερωθεί η δυνατότητα μερικής απασχόλησης αλλά και της τριετούς άδειας άνευ αποδοχών (για προηγούμενο ρεπορτάζ κάντε κλικ εδώ)
Παράλληλα στον οδικό χάρτη γίνεται λόγος για εξοικονόμηση κατά 0,7% του ΑΕΠ έως το τέλος του 2015, που υπολογίζεται ότι θα φέρει η υλοποίηση του Καλλικράτη

«Καλλικράτης» και ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο

Σύμφωνα με τον οδικό χάρτη «ο Καλλικράτης επεκτείνεται, πλέον, στο ίδιο το Κράτος. Μέσα από τη δημιουργία επιτελικών μονάδων, την άρση των επικαλύψεων στις αρμοδιότητες, την δραστική απλοποίηση κάθε διαδικασίας. Οι εκτελεστικές λειτουργίες αποκεντρώνονται και εκχωρούνται εκεί, όπου βρίσκεται ο πολίτης. Βασική προτεραιότητα, επίσης, η αλλαγή στην νοοτροπία του σώματος των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών», προστίθεται.
Όσον αφορά τη θέσπιση του ενιαίου μισθολογίου, επαναλαμβάνεται ότι θα γίνει με ορθολογικά κριτήρια «και στόχο την εξάλειψη σημερινών αδικιών και ανισοτήτων.
Αξιοποιώντας την απογραφή, προχωράμε άμεσα στην αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τις γνώσεις και τις δεξιότητες με παράλληλη μετεκπαίδευσή του, προωθώντας την κινητικότητα στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης».
Εκ βάθρων αλλαγή θα υπάρξει και στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, «ώστε όταν και όπου πρέπει οι ευθύνες να διαπιστώνονται και οι κυρώσεις να επιβάλλονται άμεσα. Τέλος στη λογική της σύμπτωσης κρινόντων και κρινόμενων.
Οι δημόσιοι λειτουργοί πλέον θα λογοδοτούν καθημερινά στην κοινωνία, και όχι απλώς στους συναδέλφους τους».

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση

«Μετά τη δημοσίευση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο με το πρόγραμμα «Διαύγεια», προχωράμε στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση παντού ενώ ήδη έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό για την Κάρτα του πολίτη, με την οποία οι πολίτες θα μπορούν να διεκπεραιώνουν μία σειρά από υποθέσεις τους χωρίς ταλαιπωρία», τονίζεται στο κείμενο του Οδικού Χάρτη.

Αναφορά γίνεται επίσης στο σύστημα ΣΥΖΕΥΞΙΣ για την εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος, στην ενίσχυση των ΚΕΠ και τη μετατροπή τους σε ενιαία κέντρα εξυπηρέτησης (ΕΚΕ). «Ταυτόχρονα, ολοκληρώνεται το Ενιαίο Κέντρο Εξυπηρέτησης (single point of contact - PSC) «πύλη ΕΡΜΗΣ» για την πληροφόρηση πολιτών και επιχειρήσεων και την ασφαλή διεκπεραίωση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, καθώς και προχωράμε στη δημιουργία ηλεκτρονικών ΚΕΠ, ώστε σταδιακά να καταργήσουμε τις ουρές και τα ραντεβού σε ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών, που παρέχει το δημόσιο», καταλήγει ο Οδικός Χάρτης για το Δημόσιο. *

ΑΠΟΛOΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΚΡΑΤΟΣ - ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Εκτός όμως από τον Οδικό Χάρτη η κυβέρνηση έδωσε στη δημοσιότητα και τον απολογισμό κατά τομέα με τίτλο «Πού ήμασταν, πού φτάσαμε». Αναφορικά με το κράτος και τη Δημόσια Διοίκηση ο απολογισμός έχει ως εξής:
«Ο Οδικός Χάρτης για τη Νέα Ελλάδα δεν ξεκινάει από το μηδέν. Βασίζεται, επικαιροποιεί, συμπληρώνει και, όπου χρειάζεται, διορθώνει το τιτάνιο έργο που έχει συντελεστεί στη χώρα από τον Οκτώβριο του 2009. Είναι το επόμενο βήμα στην πορεία υλοποίησης του προεκλογικού μας προγράμματος. Πορεία που μας οδηγεί από την Ελλάδα της χρεοκοπίας στην Ελλάδα της ευημερίας.
Μέσα σε 18 μήνες έγιναν όσα δεν έγιναν χρόνια ολόκληρα. Και βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή. Γιατί η πραγματική αλλαγή είναι ένας μαραθώνιος. Και για να φτάσουν τα αποτελέσματά της σε κάθε πολίτη, που είναι και το ζητούμενο, χρειάζεται πολλή δουλειά - τις περισσότερες φορές, δεν αρκεί ένας νόμος. Απαιτείται διαρκής, πολύχρονη και επίπονη προσπάθεια.

Αλλά τα πρώτα βήματα ήδη έγιναν. Μέσα σε 18 μήνες, δώσαμε απτά δείγματα γραφής ότι παλεύουμε...

...Για ένα κράτος ευνομίας, που σέβεται τον πολίτη και τους νόμους που το ίδιο ψηφίζει
Στην νοοτροπία λειτουργίας της κυβέρνησης
1. Κάναμε πράξη το αυτονόητο: ουσιαστικές συνεδριάσεις του υπουργικού συμβουλίου, σε ρυθμό πρωτόγνωρο, κυρίως για τα δεδομένα της προηγούμενης κυβέρνησης.
2. Ξεκινήσαμε την πρωτοφανή για τα ελληνικά πολιτικά δεδομένα διαδικασία της ηλεκτρονικής διαβούλευσης για κάθε νομοθετική μας πρωτοβουλία.
3. Αποφασίσαμε να δώσουμε σε όλους τους πολίτες τη δυνατότητα να εκφράσουν το ενδιαφέρον τους για θέσεις ευθύνης στο Δημόσιο, ξεκινώντας από τις πολιτικές θέσεις-κλειδιά των Γενικών Γραμματέων.
4. Εξασφαλίσαμε την αποδέσμευση της δικαστικής από την επιρροή της εκτελεστικής εξουσίας, αλλάζοντας τον τρόπο επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και αναβαθμίσαμε τη Σχολή Δικαστών.
5. Προωθήσαμε άμεσα την ανεξαρτητοποίηση της Στατιστικής Υπηρεσίας, γιατί η αξιοπιστία δεν χτίζεται με «αλχημείες» και «μαγείρεμα» στοιχείων.
6. Ψηφίσαμε νόμο που άλλαξε ριζικά το καθεστώς των δαπανών των συνδυασμών που συμμετέχουν στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
7. Αντιμετωπίστηκε για πρώτη φορά, το θέμα των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων, ξεκινώντας την αποξήλωση από τις κεντρικές λεωφόρους και καθιερώνοντας ταυτόχρονα νέους κανόνες στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Στην νοοτροπία λειτουργίας του δημοσίου
8. Από τις κομματικές πελατειακές προσλήψεις περάσαμε στην υπαγωγή όλων των προσλήψεων στο ΑΣΕΠ.
9. Από τις ευνοιοκρατικές προαγωγές περάσαμε στην πλήρως αξιοκρατική επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο.
10. Από ένα καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας που επέτρεπε ακόμη και τη ρουσφετολογική διαχείριση της απόδοσης της ελληνικής ιθαγένειας θεσπίσαμε κανόνες που διασφαλίζουν την ευνομία με σαφή δικαιώματα και υποχρεώσεις και κανόνες που προάγουν την κοινωνική συνοχή.
11. Κάναμε τα πρώτα βήματα για να σπάσει το καθεστώς της ατιμωρησίας:
- Τροποποιήσαμε και αυστηροποιήσαμε τις διατάξεις για το «πόθεν έσχες» και τα αδικήματα που τελούνται στην Υπηρεσία.
- Συστήσαμε Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
- Με το νέο «νόμο περί ευθύνης Υπουργών» και παρά τους συνταγματικούς περιορισμούς, απαντάμε στην εύλογη απαίτηση των πολιτών να καταστεί πιο αποτελεσματική η διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών κυβερνητικών στελεχών σε υποθέσεις δημοσίου ενδιαφέροντος.
12. Από τα συνήθη ευχολόγια για την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης που ακούγαμε τα προηγούμενα χρόνια, περάσαμε σε συγκεκριμένες πράξεις που έγιναν με στόχο τον εξορθολογισμό και τη βελτίωση στην απονομή της Δικαιοσύνης.
- Εισάγαμε το νέο θεσμό της διαμεσολάβησης και ενισχύσαμε το θεσμικό πλαίσιο κάνοντας παρεμβάσεις στην Ποινική, τη Διοικητική δίκη και τώρα και στην πολιτική Δικαιοσύνη.
13. Εκεί που δεν είχαμε καμία προστασία των καμένων εκτάσεων, ούτε δασικούς χάρτες που να ορίζουν τι είναι δάσος και τι όχι, τώρα για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας αναρτήσαμε τους πρώτους δασικούς χάρτες, θωρακίζοντας το δάσος από τις αυθαίρετες επεμβάσεις και την άναρχη δόμηση. Παράλληλα, έχουμε νομοθετήσει την αναστολή δόμησης σε καμένες περιοχές, και σε συνδυασμό με το νόμο για τη βιοποικιλότητα, προστατεύουμε τον εθνικό μας πλούτο που είναι οι ομορφιές της Ελλάδας».
*ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΧΆΡΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Εισαγωγή

«Το πεδίο των μεγάλων αλλαγών, που έχει ανάγκη Ελλάδα που οραματιζόμαστε είναι το Κράτος και οι θεσμοί του. Η δημόσια διοίκηση και η δικαιοσύνη, ο τρόπος που οργανώνεται η Πολιτεία μας και που εκλέγονται οι αντιπρόσωποι των πολιτών στη Βουλή, το πώς λειτουργεί το πολιτικό μας σύστημα.
Αυτή είναι η μητέρα των μαχών στη διαδικασία μεταρρύθμισης της χώρας. Η μεταρρύθμιση της χώρας ξεκινάει από αυτές τις αλλαγές. Αποτελεί στην πραγματικότητα σημαντική προϋπόθεση και για την ανάπτυξη, για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού συστήματος κοινωνικής πρόνοιας και προστασίας, και πάνω απ' όλα για την ενδυνάμωση και συμμετοχή του πολίτη για την απελευθέρωσή του από τα σημερινά του δεσμά.
Σήμερα στο κράτος υπάρχουν διοικητικές δομές, διαδικασίες και θεσμικό πλαίσιο ακατάλληλα και ελαττωματικά. Δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας του 21ου αιώνα.
Το Κράτος στη σημερινή μορφή του αποτελεί συχνά εμπόδιο σε κάθε προσπάθεια, που για να πετύχει χρειάζεται ποιοτική υποστήριξη σε γρήγορους χρόνους από την Πολιτεία.
Η λειτουργία του, Κράτους μέσα από την εκτεταμένη σπατάλη, τη διαφθορά και την αδιαφάνεια που το χαρακτήριζε συνέβαλε καθοριστικά στην κατάρρευση της εθνικής μας οικονομίας.
Εδώ και 18 μήνες αυτή η πραγματικότητα ανατρέπεται σταδιακά σε όφελος των πολιτών και της οικονομίας. Η προσπάθεια, συνεχίζεται χωρίς πισωγυρίσματα.
Δουλεύουμε ώστε η δημόσια διοίκηση, οι υπηρεσίες της και οι θεσμοί της να λειτουργούν σε όφελος και προς την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Δουλεύουμε ώστε η δικαιοσύνη να απονέμεται με σύγχρονο τρόπο, άμεσα και αποτελεσματικά.
Αλλάζουμε το πολιτικό σύστημα, για να γίνει πιο αντιπροσωπευτικό, πιο δημοκρατικό, και απόλυτα διάφανο ως προς τη λειτουργία του, ώστε αποκαταστήσει τη χαμένη εμπιστοσύνη των πολιτών

Δημόσια Διοίκηση

Μετά την πρώτη μας μεγάλη παρέμβαση στη δομή της λειτουργίας του Κράτους, την εφαρμογή του Καλλικράτη, αλλά και την υπαγωγή όλων πλέον των προσλήψεων στο δημόσιο στο ΑΣΕΠ, του επόμενους μήνες προχωράμε ακόμα πιο βαθιά στον πυρήνα των προβλημάτων.
Η υλοποίηση του Καλλικράτη οδηγεί σε εξοικονομήσεις που έως το τέλος του 2015 θα έχουν φτάσει σε 0,7% του ΑΕΠ.
Το Ελληνικό δημόσιο αποκτά για πρώτη φορά ένα συνολικό μηχανισμό διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού. Κάνουμε τον προγραμματισμό μας και κατανέμουμε προσλήψεις για την τήρηση του κανόνα 1:5 έναντι των αποχωρήσεων. Από την εφαρμογή αυτού του κανόνα εξοικονομούμε πόρους που φτάνουν τη 1 μονάδα του ΑΕΠ στον λογαριασμό μισθοδοσίας για την περίοδο 2012-2015, χωρίς να χρειαστεί να υπάρξουν μειώσεις στις αμοιβές των εργαζόμενων. Επιπλέον, η καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση των υπηρεσιών, την μείωση του αριθμού των συμβασιούχων και την εφαρμογή 8-ωρης απασχόλησης και στον δημόσιο τομέα μπορούν να οδηγήσουν σε πρόσθετες εξοικονομήσεις της τάξεως του 0,9% του ΑΕΠ.
Ο Καλλικράτης επεκτείνεται, πλέον, στο ίδιο το Κράτος. Μέσα από τη δημιουργία επιτελικών μονάδων, την άρση των επικαλύψεων στις αρμοδιότητες, την δραστική απλοποίηση κάθε διαδικασίας. Οι εκτελεστικές λειτουργίες αποκεντρώνονται και εκχωρούνται εκεί, όπου βρίσκεται ο πολίτης. Βασική προτεραιότητα, επίσης, η αλλαγή στην νοοτροπία του σώματος των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών.
Προχωράμε στη θεσμοθέτηση του νέου ενιαίου μισθολογίου στη Δημόσια Διοίκηση με ορθολογικά κριτήρια και στόχο την εξάλειψη σημερινών αδικιών και ανισοτήτων.
Αξιοποιώντας την απογραφή, προχωράμε άμεσα στην αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τις γνώσεις και τις δεξιότητες με παράλληλη μετεκπαίδευσή του, προωθώντας την κινητικότητα στο εσωτερικό της δημόσιας διοίκησης.
Προχωράμε στην εκ βάθρων αλλαγή του πειθαρχικού δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων, ώστε όταν και όπου πρέπει οι ευθύνες να διαπιστώνονται και οι κυρώσεις να επιβάλλονται άμεσα. Τέλος στη λογική της σύμπτωσης κρινόντων και κρινόμενων.
Οι δημόσιοι λειτουργοί πλέον θα λογοδοτούν καθημερινά στην κοινωνία, και όχι απλώς στους συναδέλφους τους.
Ένα από τα πλέον σημαντικά πεδία των παρεμβάσεών μας, ώστε το κράτος να γίνει φιλικό, απλό και γρήγορο για τον πολίτη, είναι η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στη δημόσια διοίκηση, που εδώ και δεκαετίες κινείται στους ρυθμούς άλλων δεκαετιών.
Μετά την δημοσίευση όλων των αποφάσεων στο διαδίκτυο με το πρόγραμμα «Διαύγεια», προχωράμε στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση παντού ενώ ήδη έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό για την Κάρτα του πολίτη, με την οποία οι πολίτες θα μπορούν να διεκπεραιώνουν μία σειρά από υποθέσεις τους χωρίς ταλαιπωρία.
Ολοκληρώνεται το σύστημα ΣΥΖΕΥΞΙΣ για την εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος, ενισχύονται τα ΚΕΠ και μετατρέπονται σε ενιαία κέντρα εξυπηρέτησης (ΕΚΕ). Ταυτόχρονα, ολοκληρώνεται το Ενιαίο Κέντρο Εξυπηρέτησης (single point of contact - PSC) «πύλη ΕΡΜΗΣ» για την πληροφόρηση πολιτών και επιχειρήσεων και την ασφαλή διεκπεραίωση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, καθώς και προχωράμε στη δημιουργία ηλεκτρονικών ΚΕΠ, ώστε σταδιακά να καταργήσουμε τις ουρές και τα ραντεβού σε ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών, που παρέχει το δημόσιο.
Τον προγραμματισμό αυτό θα εμπλουτίσουν ιδέες και προτάσεις από κάθε Έλληνα ή Ελληνίδα, που ενδιαφέρεται να συμβάλει στη βελτίωση του δημοσίου, μέσα από την ανάπτυξη μίας πλατφόρμας crowd-sourcing, στην οποία θα υποβάλλονται όλες οι καινοτόμες ιδέες, απ' όπου κι αν προέρχονται, προς αξιολόγηση και υλοποίηση από την Κυβέρνηση, την ΤΑ και τη δημόσια διοίκηση.
Τέλος, αξιοποιούμε στο έπακρο ένα σημαντικό εργαλείο που έχει η πατρίδα μας στα χέρια της, το ΕΚΔΔΑ. Δημιουργούμε Κέντρο Καινοτομίας και Τεκμηρίωσης στο ΕΚΔΔΑ που θα επιμορφώνει μόνιμα τους δημοσίους υπαλλήλους, παράγει πολιτικές προτάσεις, θα αναδεικνύει καλές πρακτικές προς εφαρμογή στη λειτουργία του Κράτους και θα αναδεικνύει στελέχη για την παραγωγή πολιτικής στα Υπουργεία.»
Εξοικονομήσεις στις δαπάνες για την περίοδο 2011-2015 ως εξής:
-0,5% του ΑΕΠ από την επαναξιολόγηση της λειτουργίας και των δαπανών των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, την κατάργηση και τη συγχώνευση φορέων που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τον νέο εκπαιδευτικό και τον νέο υγειονομικό χάρτη της χώρας, την κατάργηση και συγχώνευση εφοριών και τελωνείων και την κατάργηση και συγχώνευση υπηρεσιών στο εξωτερικό
-0,9% του ΑΕΠ εξοικονόμηση από το μισθολογικό κόστος του δημοσίου μέσα από την καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, την εφαρμογή της μίας πρόσληψης ανά πέντε αποχωρήσεις, την μείωση στον αριθμό των συμβασιούχων κατά 10% κατ' έτος, την αύξηση του ωραρίου από 37,5 ώρες σε 40 ώρες την εβδομάδα όπως ισχύει σε όλη την υπόλοιπη οικονομία, την καθιέρωση δυνατότητας μερικής απασχόλησης στο δημόσιο και τον περαιτέρω περιορισμό των δαπανών για αμειβόμενες επιτροπές και υπερωρίες
Αύξηση των δημοσίων εσόδων
-0,3% του ΑΕΠ από την αύξηση των ίδιων πόρων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και της αυξανόμενης ανεξαρτησίας των τοπικών φορέων διακυβέρνησης.

Χωρίς πρόνοια για τον ντόπιο πληθυσμό.

Στο τελευταία συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας αναδείχτηκαν  δυο (2) σοβαρά προβλήματα που  δημιουργούν σοβαρές α...